lauantai 23. toukokuuta 2015

Summer vibes


Se olis loma ny! Ja se tarkoitti eilen myös tavaroiden roudaamista Savonlinnasta kotipaikkakunnalle. Täällä sitä ollaan jonkin aikaa ja katsellaan mitä elämä tuo tullessaan. Nyt aion keskittyä kesätöihin, opintojen loppuunviemiseen, kesästä nauttimiseen ja treenaamiseen. Aika paljon mihin keskittyä, mutta tällä meiningillä ollaan muutamat kesät jo menty. Uutta tämä ei siis ole.

Ajattelin nyt bloggauksessani siirtyä siihen, että kirjoittelen paljon muustakin kun treenauksesta sekä hyvinvoinnista. Tällä hetkellä en treenaa mitään muuta kuin lepoa. Multa poistettiin viisaudenhammas viime viikolta ja ai, että siihen vielä sattuu. Vähän tuon hampaan tila myös huolestuttaa ja voi olla, että haen huomenna sen antibioottikuurin, joka mulle varuilta annettiin. Varovaisesti liikenteeseen...

Kesäkelejä odotellessa!

-T

sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Helsinki city run 2015



Nyt se on ohi. Tammikuussa alkoi treenaus ja lauantaina 16.5 klo 15.45 pamahti lähtölaukaus ja huudot. Sykkeet lähtöruudussa olivat jo 119 enkä tehnyt muuta kuin pidin itseäni lämpimänä. Voin kertoa, että jos joku on mua joskus jännittänyt, niin tämä. En ymmärrä mistä se johtui. Tiesin jossain sisälläni, että kyllä mä maaliin pääsen, mutta silti pölkkyjalat, aikaisemmilla lenkeillä kipeytyneet penikat ja vatsalihasten mahdolliset krampit jännitti. 

Vielä n. 16 km kohdalla olin 2.20 ajan vauhdissa (wou!), mutta sitten jalkani alkoivat sanoa jotain ihan muuta. Isoveljeni oli onneksi minua vauhditamassa, enkä hänen edessään viitsinyt kauheasti hidastaa. En tiedä mitä olisi käynyt jos olisin ollut yksin. Noin 10 km kohdalla vatsalihakseni olivat tehneet tenät niin kuin olin jännännyt. Meni 2 km, että krampit menivät ohi. Siitä sitten kirittiin taas vähän aikaa kunnes taas rauhottelin, jotta maalin asti pääsin. Isoveli sanoi 19 km kohdalla, että viimeinen kilometri sitten täysillä. Silloin totesin, että ei muuten varmana. Tuntui, että kaikki paukut olivat loppu. En tiedä mitä sitten tapahtui viimeisen mäen jälkeen. Näin maratonportin kaarroksen ja lähdin sitten tykittämään viimeiset metrit. Kaarsin stadionille ja näin maaliportin. Ensin ajattelin, että kauhea kuin kaukana se on, en varmana täysillä juokse sinne asti. Samalla sekunnilla joku klikkasi päässä ja pujottelin ihmisten ohi täysillä maaliin. Sen jälkeen olin aika tyytyväinen, otin hymyssä suin mitalin kaulaan ja poseerasin kameralle.

Loppullinen aika oli 2h 27 min ja jotain sekunteja päälle. Kirin noin 14 minuuttia edellisestä kerrasta ja täytyy kyllä sanoa, että ei helpolla päästy. Lähtökohdat huomioiden olen tosi tyytyväinen. Täällä ollaan tähän astisen elämän parhaassa kunnossa! Nyt on yksi urheilutavoite elämästäni suoritettu. Seuraavat tavoitteet kiiluu jo silmissä, niistä vähän myöhemmin!


- T

Ps. Näihin tunnelmiin palataan vielä myöhemmin!

maanantai 11. toukokuuta 2015

APUVA

Täällä taas!

Savolainen sisälläni huutaa tällä hetkellä juuri tuota otsikon lausetta. Tämän postauksen kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että oikeesti kohta mennään. Päivä, jota olen odottanut ja pelännyt on LAUANTAINA. Mihin se aika katosi? Huomenna käyn viimeisen rennon lenkin ja sitten vaan venytellään ja palautellaan lihaksia, jotta lauantaina oltaisiin iskussa. Ruokavalio simppeliksi, paljon vettä eikä yhtään ylimääräistä sokeria niin kroppakin olisi parhaassa iskussa lauantaina. Ainakin näin toivon.

Huh hei! Onneksi mieltä vähän ylentää se, että kävin vappuviikonloppuna hilpasemassa 21,1 km. Pystyn siis juoksemaan koko matkan, huh. Tuolloin keskivauhti oli 7,8 km/h ja aikaa meni 2h 41 min. Eli sen verran mitä olen aikaisemmin ajatellutkin. Ensi lauantaina sitten olisi kiva oma ennätys pistää uusiksi, mutta onneksi olen tässä lukenut Usain Boltin kirjaa "Salamaa nopeampi elämäni". Sieltä voisin napata seuraavan ohjeen: ensin juoksu, sitten vasta aika. Eli ensin annetaan kaikki sille juoksulle ja kun maaliviiva on ylitetty, kannattaa vasta alkaa miettiä aikaa. Jos saan parannettua niin loistavaa, mutta jos en saa niin ei se haittaa ja jos menee huonommin täytyy analysoida mitä mahdollisella ensi kerralla tekee uusiksi.

Tällä mennään. LET'S DO THIS! Ja tsemppiä kaikille muillekin lauantaina juokseville, erityisesti kaikille muillekin ensikertalaisille.

- T

PS. Olen jo paljon ajatellut tulevaa ja tehnyt päätöksen sen suhteen vaikka ekaa puolimaratonia en ole edes juossut. Siitä sitten lisää myöhemmin!